جغرافیاى جنایى
نویسندگان
چکیده مقاله:
مکتب جغرافیاى جنایى در سال 1830 به وجود آمد و چند دهه عمر کرد ولى امروزه به شکل اولیه آن، در جامعه شناسى جنایى مطرح نیست. جغرافیاى جنایى را دو ریاضیدان و حقوقدان به نامهاى کتله(1)بلژیکى و گرى(2) فرانسوى پایه گذارى کردند. کتله ریاضیدان و متخصص آمار بود و از طریق ریاضیات و آمار رفتارهاى انسانى را بررسى مى کرد و در فرانسه، آمار جنایى را با کمک گرى ایجاد کرد و ارتباط آن را با محیط طبیعى مورد بررسى قرار دادند و به این ترتیب تأثیر شرایط جغرافیایى، شرایط آب و هوایى و شرایط جوّى را بر رفتار انسان ها و از جمله بر رفتارهاى مجرمانه مورد بررسى قرار دادند. این مکتب تا سال 1880 عمر کرد.
منابع مشابه
جغرافیاى شهرى و پست مدرنیسم
پست مدرنیسم را فراتر از تجدد خواهى معنى کرده اند و فرزند خلف یا ناخلف مدرنیسم مى باشد. دوران مدرنیسم که برپایه عقل باورى بود و جهانى فراتر از عقل را قبول نداشت تحت تأثیر فیلسوفانى نظیر هگل، کانت، رنه دکارت و قبل از اینها فرانسیس بیکن بود که باعث تحولات عمیقى در عرصه هاى مختلف زندگى بشرى گردید و شاید تنها در این دوران بود که بشر به خود باورى محض رسید و خود را حاکم بر سرنوشت خویش دید اما مدرنی...
متن کاملدیدگاه جغرافیاى فرهنگى و شهر
نظر به اینکه شهرها حامل فرهنگ، برگرفته از طبیعت و منعکس کننده طیف اهداف اجتماعى، فن آورى، ارزش ها و نهادهاى ما هستند، موضوعات مناسبى براى مطالعه جغرافیدانان فرهنگى به شمارمى روند و بینش عمیقى نسبت به موزائیک انسانى ارائه مى دهند، شهر نیز پدیده اى فرهنگى به شمارمى رود و بنابراین باید از دیدگاه جغرافیاى فرهنگى به شهر نگریست. جغرافیاى فرهنگى، که برخى آن را فراگیرنده جغرافیاى اجتماعى و اقتصادى ...
متن کاملجغرافیاى سیاسى جهان اسلام قسمت چهارم عوامل توانمندساز براى دستیابى به وحدت بخش دوم - جغرافیاى انسانى
منشاء حقیقى وحدت امت اسلامى همانا دین اسلام است که ریشه ى اصلى خود را از فطرت انسان مى گیرد. تحولاتى که این دین فطرى در طول تاریخ داشته فقط مربوط به فروع جزئى احکام بوده که از تنوع موقعیت هاى حیات انسانى در جوامع مختلف سرچشمه گرفته است. اصول و مبادى کلى که متن دین الهى را تشکیل مى دهند همواره در طول تاریخ متحد بودها ند، این وحدت فکرى و ایدئولوژیکى مهمترین مبناى وحدت در جامعه اسلامى ...
متن کاملجغرافیاى سیاسى جهان اسلام قسمت سوم عوامل توانمندساز براى دستیابى به وحدت بخش اول - جغرافیاى طبیعى
منشاء حقیقى وحدت امت اسلامى همانا دین اسلام است که ریشهى اصلى خود را از فطرت انسان مىگیرد. تحولاتى که این دین فطرى در طول تاریخ داشته فقط مربوط به فروع جزئى احکام بوده که از تنوع موقعیتهاى حیات انسانى در جوامع مختلف سرچشمه گرفته است. اصول و مبادى کلى که متن دین الهى را تشکیل مى دهند همواره در طول تاریخ متحد بوده اند، این وحدت فکرى و ایدئولوژیکى مهمترین مبناى وحدت در جامعه اسلامى است. برا...
متن کاملجغرافیاى تاریخى سیستان «قبل از اسلام»
مشرق زمین زادگاه تمدن است و سیستان یکى از کانون هاى فرهنگ و تمدن جنوب غرب آسیاست. سیستان همچنین سرزمین و زادگاه حماسه هاى ملى، فرهنگى و اجتماعى تاریخ باستان کشور ایران است. دشت سیستان در محدوده شرق ایران به علت موقعیت خاص جغرافیایى در مصب و دلتاى رودخانه هیرمند و شعبات آن و بهره گیرى از منابع آبى و آبرفت هاى حاصل خیز آن در سایه فعالیت هاى کشاورزى و کارکردهاى فرهنگى بنیان گذار یکى از تمدن هاى...
متن کاملاندیشه هاى نو در جغرافیاى ایران
جغرافیا علم مکان هاست. جغرافیا علم وابستگى هاست. جغرافیا علم اکولوژى انسانى است. جغرافیا علم پراکندگى است و جغرافیا علم روابط متقابل است. و... همگى تعاریف زیبایى از جغرافیاست که توسط دانشمندان بزرگ این علم همچون ویدال دولابلاش، والترتاور، هارلن بارزومارت و گریفیت تیلر بیان گردیده اند. هر یک از تعاریف بالا درعین سادگى بیان داراى پیچیدگى هاى خاص است که بعد از بیان سبب عوامل گوناگون پایه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 69
صفحات 19- 23
تاریخ انتشار 2009-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023